Gezonde basisvoeding

Kies voor voeding met een hoge voedingswaarde en eet juist méér van de goede dingen. Bij voorkeur drie voedende maaltijden per dag. En wat hierbij belangrijk is, is de kwaliteit van je voeding. Gebruik verse producten en check de ingrediënten. Een makkelijke stelregel is: hoe meer ingrediënten, hoe minder gezond het voor je is. 

De focus ligt op het eten van veel groenten, fruit, peulvruchten, gezonde vetten en aangevuld met vlees of vette vis en een beetje volkoren granen. Haal de gezonde vetten uit avocado, olijven, noten, zaden, (wilde) vette vis en olijfolie extra vierge. Start je dag met 2 glazen water, want na een hele nacht slapen heeft je lichaam vocht nodig. Het is beter om over de dag ook je vaste drinkmomenten te hebben waarin je meer drinkt dan de hele dag door kleine beetjes. 

Advies bij bakken en braden 

Alle plantaardige oliën zijn gevoelig voor oxidatie, dit proces start al wanneer de olie in aanraking komt met zuurstof. Daarnaast is het niet raadzaam om deze oliën te verhitten omdat dan veel van de voedingstoffen verloren gaat. Beter kun je kiezen voor de volgende oliën of vetten. 

  • Ghee – 215-220 graden 

  • Kokosolie – 175graden * gegeurd en koudgeperst 

  • Roomboter/ grasboter - 200graden 

  • Rijstzemelenolie – voor hogere temperaturen 

Laat het zeker niet gaan walmen, want de olie verbrand waardoor er een zeer ongezonde substantie overblijft. 


Omega 3 vetzuren


De basis van een gezond lichaam, zijn gezonde, goed functionerende cellen. De belangrijkste 2 voedingstoffen voor onze cellen zijn de omega 3 en omega 6 vetzuren. Omega-3 kan ondersteunen bij meer energie (sportprestaties), ontstekingen, huidproblemen, hart, bloedvaten en bloeddruk, zwanger worden/ zijn en bij de ontwikkeling van baby’s en kinderen. 


Deze omega vetzuren zorgen ervoor dat voedingsstoffen goed worden opgenomen in de cellen, maar ook dat afvalstoffen de cel weer uit kunnen om te worden afgevoerd. Deze omega vetzuren zijn essentieel wat betekent dat je lichaam ze niet zelf aan kan maken en dat je deze omega vetzuren binnen moet krijgen via voeding en heel belangrijk, in een juiste verhouding.


Helaas krijgen we met ons huidige westerse voedingspatroon een overschot aan omega 6 vetzuren binnen en een groot tekort aan omega 3 vetzuren. Omega 3 is belangrijk om cellen die beschadigd zijn te herstellen. Als we te weinig omega 3 vetzuren binnen krijgen zullen cellen verder beschadigen, waardoor de cellen niet meer optimaal kunnen functioneren. En het mooie is nog dat het meetbaar is. 


Omega 3 vetzuren vinden we in voedsel uit de zee. En dan voornamelijk in wilde zalm, haring of makreel. Wat wel erg belangrijk is; welke visolie kies je, er zit veel verschil in namelijk. Neem je een goedkope visolie of een capsule dan is de olie vaak ranzig en daar maak je helaas geen gezonde cellen mee. Ik werk daarom met Eqology, omdat EQ staat voor duurzaamheid. We willen de natuur wel gebruiken, maar daar absoluut geen misbruik van maken. In 1 flesje Arctic Oil worden de vetzuren uit de vitale delen van maar 1 kabeljauw verwerkt. De pure Arctic Oil is een van de meest zuivere visolie die er is.